♥~Followers~♥

Thursday, July 23, 2015

cheesekut raya tak perlu bakar

بِسْــــــــــــــــــمِ-اﷲِالرَّحْمَنِ-اارَّحِيم 


Assalammualaikum =)


Selamat hari raya aidilfitri semua :) taqobbalallah minna waminkum taqobbal ya kareem..hari ni tak ada gambar raya untuk dishare, cuma ada gambar cheesekut utk tatapan. kalau ditengok rupanya, agak menawan *perasan sendiri,hee* tapi rasanya tak sesedap yg aku pernah beli dulu T_T..tp aku tahu kenapa..resipi ni tak berapa menjadi sebenarnya disebabkan aku tak ikut resipi yg diberi pun..haha..ni la padahnya bila tak ikut resipi..bajet pro padahal amatur :D resipi cheesekut ni dah banyak sebenarnya org share disebabkan kesedapan dan tahap kesenangan nak buatnya..percayalah resipi no-bake aka tak-perlu-bakar-guna-oven ni memang menjadi kegemaran ramai termasuklah aku..hee.


sebelum buat ni, aku ada blogwalk stalk beberapa blog resipi..tp laptop tetiba hang jd tak sempat disave page mana..sempat salin resipi tapi tak ingat sumbernya..ampunn ye..minta halal kt tuan resipi yg share resipi ni..tapi seperti yg dinyatakan sebelumnya, aku tak ikut sepenuhnya pun step atau bahan yg digunakan..ada yg aku tanya cik NIE, sebab dia dah pernah buat..apapun takpelah..ni cubaan pertama org kata..gagal sekali tak bermakna gagal selamanya ye tak? haha..insyaAllah nanti aku try lagi..kalau ada update tu maknanya berjaya la cheesekut aku tu..hee



Bahan2:

-  250 gm cream cheese Tatura @ Philadelphia
-  1 kotak kecik susu full cream
- 1 paket biskut kering (guna yg HupSeng tu je xpe)
-  4-5 sudu besar gula aising  *ikut nak manis ke x
-  Nestum/milo utk tabur atas cheesekut


Cara2:

1.  Pukul cream cheese + gula sampai kembang guna mixer..dlm resipi lain ada yg guna blender je..tak kisah asalkan dia sebati bersama
2.  Masukkan susu sikit demi sedikit..tengok la kalau pekat sgt tambah lagi susu..pukul lagi..
3.  Agak2 kelikatannya macam yogurt (tak terlalu cair tak terlalu pekat), boleh dah stop mixer..
4.  Celup biskut dlm susu, kemudian susun cantik2 dlm loyang 4segi..bulat pon boleh~ ni utk layer paling bawah.
5.  Kemudian, lapiskan dengan cream cheese tadi..buat tebal2 takpe biar tak nampak biskut..jgn nipis2, nnt tak rasa kelemakkan cheese tuu.
6.  Celup biskut dlm susu, susun atas cream cheese dan ulang lah sampai cream cheese tu habis ataupun biskut yg habis..ikutlah nak tebal mana cheesekut korg ni..
7.  Letak dlm peti ais..pastu siap! alhamdulillah, boleh jamu kat org dah.



1 layer cream cheese..pekat sgt, lepastu aku pukul balik + tambah susu


layer yg kedua setelah diadjust cream cheese..nmpk cair sikit berbanding td



hensem kan cheesekut aku? haha



first trial ni, cream cheese aku pekat sgt, tak ala2 yogurt mcm cik NIE pesan..bila nak lapis atas biskut, dia cm pekat sgt..tak boleh nak sapu tebal2..tak terasa sgt cheese, rasa biskut je T_T pastu tak manis (aku suka manis2)..atas tu aku tabur nestum 3 in 1..lain kali nak tabur milo ke..bagi rasa coklat sikit..ok,sekian laporan dari budak baru belajar ^-^




0 bar darkchoc lah !:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...